Stoker

stoker-openNu tænkte jeg ville lave et indlæg om en film, som virkelig har imponeret mig og jeg må sige at det er den bedste film jeg har set i år. Filmen jeg snakker om er Chan-wook Park’s første engelsk sproget film Stoker.

Kort resumé:

stoker01India Stoker er en 18 årig pige vis far døde, på mystisk vis, på hendes 18 års fødselsdag. Nu er hende og hendes mor (Nicole Kidman) er alene, men ikke længe, da stoker_1
den mystiske onkel Charlie (Matthew Goode) – som ingen af dem havde hørt om. Efter nogen tid begynder India at blive betaget af hendes onkel – som man lidt efter lidt finder ud af, har en (drabelig) hemmelighed.

Filmen og dens teknikker:

Da jeg så filmen første gang, var på CPH:PIX – som er en dansk fiktions film festival, og jeg må sige det var “kærlighed” ved første viewing, og jeg må sige at efter jeg havde set filmen kunne jeg ikke lade være med at tænke på, hvad det hele handlede – og alle de forskellige teknikker som Park bruger.

shoes_600 (1)

Disse teknikker ser man allerede fra starten af filmen, hvor man ser India stå ud af en bil og hun går over på den anden siden af vejen. Her ser det ud som om filmen “hakker” – hvilket jeg troede var tilfældet, men lidt efter lidt (og de havde ikke stoppet filmen) fandt jeg ud af at det var meningen. En anden teknik er brugen af nærbilleder. Dette bliver også brugt fra starten, hvor man ser en edderkop kravle op af Indias ben, men hun gør ikke noget ved det. Naturen kan man tale om har en eller anden form for betydning – men man kan prøve at analysere sig frem til hvilken symbolik den kan have.

Så efter at have set den igen, så må jeg sige at den bliver bedre for hver gang… og jeg synes næsten at I, som måske har set nogle af Chan-wook Parks andre film (f.eks. Old Boy eller film fra Vengeance trilogien) eller hvis man godt kan lide at se art film.

Her er traileren:

Leave a Reply

